EUROMEDIA ,
I I OWNERSHIP Co-funded by [JIEEES
I MONITOR the European Union [N

The Euromedia Research Group

F T 72 S
HUNGARY

EurOMo Country Report 2025

Euromedia Ownership Monitor

DOI: 10.25598/EurOMo/2025/HU

Published by the Euromedia Ownership Monitor (EurOMo)
Salzburg, December 2025

Report produced under the EC Grant Agreement LC-03617323 - EurOMo 2025, Directorate-General for
Communications Networks, Content and Technology Media Policy. The contents are the sole responsibility
of the author(s) and do not necessarily reflect the views of the European Commission.

This report © 2025 by Euromedia Ownership Monitor (EurOMo) is licensed under CC BY 4.0 @@



https://media-ownership.eu/
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

EUROMEDIA

| || OWNERSHIP Co-funded by [[EE
I MONITOR the European Union [N

The Euromedia Research Group

General overview

Uniquely among the European Union countries, two parallel media systems emerged in Hungary in
the 2010s and the early 2020s: the state and the market media systems, the former depending on
the government and the latter preserving its independence (Bajomi-Lazar & Horvath, 2023/2025;
Polyak & Urbén, 2024).

After the landmark victory of the Fidesz/Christian Democrats party alliance headed by Viktor Orban
in the 2010 legislative elections, parliament passed a media act that established a new regulatory
agency (the National Media and Telecommunications Authority, NMHH) with a governing body (the
Media Council), whose members and chair were nominated by the ruling parties and the President
of the Republic, respectively (the President being also elected by the government majority). In the
next fifteen years, the successive Orban Governments, re-elected in 2014, 2018, and 2022, pursued
a favouritist media policy, allocating media resources — such as broadcasting licences, state funds
for public service broadcasting and state advertising — to businessmen informally associated with
the ruling parties and running pro-government production companies and outlets (Bajomi-Lazar,
2017, Batorfy, 2019; Polyak, 2022).

Throughout the 2010s and the early 2020s, most independent outlets were short of resources, and
many were either closed down or acquired by actors supporting the government. For example, the
national commercial channel TV2 was sold in 2015 to Andy Vajna, then the government’s
commissioner in charge of the film industry; the broadsheet Népszabadsdg ceased publication in
2016; the news site Index.hu was bought by the Hungarian businessman and media manager
Miklés Vaszily in 2020; and the news and talk station Klubradio lost its terrestrial broadcasting
license in 2021 and went online (Urban et al., 2017; Benedek, 2024).

Two media systems and two journalistic cultures in one country

The outlets of the state media system are centrally coordinated and echo the government’s views.
They evince ideological homogeneity, uniformly giving voice to right/conservative views, albeit
some newsrooms (such as Mandiner.hu) take a more radical, while others (such as Index.hu) a
more moderate, stance. Most of these news organisations make a profit based, mainly, on state
advertising. By contrast, the outlets of the market media system offer a critical account of the
government’s policies and are ideologically diverse — albeit left/liberal voices such as for example
the news site Telex.hu, the print weekly Magyar Narancs and the online only station Klubradié have
a clear majority, while right/conservative ones are scarce, the latter including the print weekly
Magyar Hang and the news and current affairs site Vadlasz Online. Most of these outlets struggle to
survive, as even private advertisers are reluctant to place advertisements in them — even though
several newsrooms have successfully applied for various grants allocated by foreign organisations
promoting independent journalism (Bajomi-Lazar & Horvath, 2023/2025).

Journalists in the two media systems follow different logics: those in the state system subscribe
to collaborative journalism, while those in the market system take a monitorial position.
Representatives of the two media systems regularly accuse each other of fake news
dissemination and mutually refer to the outlets belonging to the other media system as the
“propaganda press.” Those of the state system occur to have little autonomy (albeit these
newsrooms are lacking transparency and researchers have little knowledge about their inner
mechanisms, as their journalists usually refuse interview requests), while those in the market
system have high levels of autonomy (Bajomi-Lazar & Horvath, 2023/2025).

Hungary — EurOMo Country Report 2025 1
Euromedia Ownership Monitor, 2025



EUROMEDIA

| || OWNERSHIP Co-funded by [[EE
I MONITOR the European Union [N

The Euromedia Research Group

Ownership patterns and political parallelism

In the state media system, a high level of ownership concentration prevails, with outlets
converging around two major hubs: a nominally public service conglomerate (Media Services
Support and Asset Management Fund, MTVA) and a private foundation (Central European Press
and Media Foundation, KESMA). MTVA was established in 2011 with its Director-General
appointed by the Media Council; it includes the eight channels of public service television and the
eight channels of public service radio, as well as the Hungarian Wireless Agency (MTI) that
provides news to outlets free of charge. KESMA was established in 2018 when private media
owners, informally associated with the incumbents, donated their media companies overnight and
without any compensation to the foundation; it coordinates nearly 500 outlets, including print,
broadcast and online media (Polydk, 2022; Polyak & Urban, 2024).

In the market media system, the level of ownership concentration is low, as most outlets are
owned by various domestic businessmen and, in some cases, some of the newsroom staff, with
the notable exceptions of RTL (see next section for details).

In the state media system, the news agenda and frames of outlets are largely identical with those
of the Fidesz/Christian Democrats, i.e. high-level political parallelism is manifest. In the market
media system, outlets show little or no support for the opposition parties, i.e. the level of political
parallelism is low. Overall, hence, the Hungarian media landscape evinces asymmetric parallelism
(Benedek, 2024).

Some outlets are difficult to place in the framework of the two media systems described above.
Such is the case of news organisations either informally or overtly associated with the opposition
parties, including the YouTube-based broadcaster DK TV and the news site Nyugati Fény, both
echoing the agenda and frames of the left/liberal Democratic Coalition party, the major opposition
force until 2024. Another, fairly new, player is Kontroll.hu, a news site supporting the centre-right
Tisza Party, Hungary’s new opposition force that emerged in 2024 and became the major
challenger of Fidesz and the Christian Democrats in 2025, as the publisher of the outlet, Marton
Magyar, is the brother of Tisza Party chair Péter Magyar, and the outlet’'s agenda and frames are
highly similar to those of the party. These outlets are independent from the governing parties, yet
they evince high-level parallelism relative to some of the opposition parties. Their weight, however,
is negligible, as none of these news organisations is among the ten most popular information
sources (cf. Reuters, 2025).

Variations across market segments

The two media systems are about equal in size, yet different market segments evince a great deal
of variation. In the segment of nationwide radio stations, the outlets of the state media system,
including Kossuth R4dié and other nominally public service stations (MTVA), and the commercial
station Retré Radié (KESMA), are in a monopoly or near-monopoly position. Likewise, in the
segment of local radio stations, all outlets are controlled by KESMA, except in Budapest and its
agglomeration where other stations are also available, including the independent community
broadcaster Tilos Radid (Tilos Cultural Foundation) and Spirit FM (Faith Church). In the segment of
regional dailies, the situation is similar: all of Hungary’s 19 countries having one daily outlet,
respectively, published by KESMA (Polyak & Urban, 2024).

In some other market segments, however, independent outlets have a dominant position: in the

television sector, RTL (Magyar RTL Plc., a subsidiary of the multinational RTL Group), known for its

Hungary — EurOMo Country Report 2025 2
Euromedia Ownership Monitor, 2025



EUROMEDIA

| || OWNERSHIP Co-funded by [[EE
I MONITOR the European Union [N

The Euromedia Research Group

high-quality evening news bulletin, is the most popular outlet with a 36 per cent weekly reach,
followed by the pro-government TV2 (TV2 Media Group Plc., headed, since the death of Andy Vajna
in 2019, by Miklés Vaszily) with 24 percent, and ATV (Faith Church) with 19 percent. Similarly, in
the online sector, the independent news site Telex.hu (Telex.hu Plc.) is the most popular
information source with a 28 percent weekly reach — albeit it is closely followed by the pro-
government Index.hu (Index.hu Plc., 27%), other important players including the independent 24.hu
(Central Media Group Plc., 24%), 444.hu (Magyar Jeti Plc., 23%), hvg.hu (HVG Kiad6 Plc., 19%), rtl.hu
(19%), and the pro-government Origo.hu (KESMA, 18%) (cf. Reuters, 2025).

Yet other market segments are heterogeneous. That of broadsheets is divided between the pro-
government Magyar Nemzet (KESMA, no circulation data available) and the independent Népszava
(owned by the Hungarian businessman Tamas Lesztinger, 12,000 copies in 2023, more recent data
being unavailable). Similarly, the market of nationwide tabloid dailies is controlled by pro-
government companies, including Bors (KESMA, over 20,000 copies) and Blikk (Indamedia, nearly
40,000 copies); of these, the latter was owned, until October 2025, by Swiss Ringier and then sold
to a company associated with Lérinc Mészaros, a long-time friend of the Prime Minister (Média 1,
2025). The market segment of print weeklies is also heterogeneous: even though the leading outlet
is the pro-government Szabad Féld (KESMA, nearly 33,000 copies in 2023), and there is another
pro-government outlet called Magyar Demokrata (Demokrata Kiadé és Vagyonkezel6 Plc., 7,000
copies), these are outnumbered by independent weeklies, including HVG (Heti Vilaggazdasdag
Kiadéi Plc., 23,000 copies), Magyar Hang (Magyar Hang Foundation, no data), Elet és Irodalom
(Irodalom Ltd., no data) and Magyar Narancs (Magyarnarancs.hu Lapkiadé Ltd., no data) (Polydk &
Urbén, 2024; NMHH, 2024).

Influencers

The rise of online media ‘personalities’ or ‘influencers’ providing news and views to audiences and
forming an “alternative media ecosystem” beside professional news organisations has become a
global trend in recent years (Reuters 2025: p. 5). This is also the case in Hungary where many
YouTubers, TikTokers and podcasters discussing political events online emerged in the early
2020s, and the government has shifted its focus from legacy to social media platforms to improve
its communication (Political Capital et al., 2024).

The world of online influencers is as divided as that of traditional news organisations, as the main
cleavage lies between pro-government and independent voices. Pro-government influencers are
well organised and converge around two hubs: the Megafon Digital Influencer Centre (Megafon
Digitdlis Inkubator Kézpont Ltd.), established in 2020, and Fight Club, a movement personally
launched by PM Viktor Orban in May 2025. The latter aims to train thousands of micro-influencers
active on social media platforms — its operations, however, are lacking transparency and their
political impact may not be assessed yet. By contrast, the former has a well documented history.
According to Megafon’s mission statement, it trains “digital freedom fighters” who counter “the
dominance of the left/liberal mainstream” and runs the YouTube channel Patridta. It is
preoccupied with the dissemination of short videos on social media, mainly Facebook, Hungary’s
most popular platform that 43 per cent of the population uses to access news (cf. Reuters, 2025).
According to a recent focus-group study, nearly all Facebook users have met Megafon'’s contents,
mostly unaware that it is hidden political advertising; in the first half of 2024, the organisation
spent almost 2.2 million dollars on social media ads (see Political Capital et al., 2024). Even
though Megafon claims to be independent, it has been found to be relying on state funding. Many
of its narratives are based on exaggerated, distorted or untrue fact statements and selective

Hungary — EurOMo Country Report 2025 3
Euromedia Ownership Monitor, 2025



EUROMEDIA

| || OWNERSHIP Co-funded by [[EE
I MONITOR the European Union [N

The Euromedia Research Group

truths, mobilising negative emotions such as fear; as it distributes content supporting the
government’s policies and criticising the opposition, it has been labelled “the ruling party’'s
outsourced campaign team” (Horvath et al., 2025, p. 5). Megafon’s key influencers often engage in
character assassination, targeting opposition politicians, independent public intellectuals and the
liberal leaders of the European Union.

The most popular independent influencer is Marton Gulyas whose YouTube-based news channel
Partizan (Partizan Rendszerkritikus Tartalomel6allitdsért Foundation) mixes journalism and
political activism; it currently has 580,000 subscribers (by comparison, Patriéta has 244,000
subscribers). Another independent influencer is stand-up comedian-turned-political commentator
Edina Pottyondy whose YouTube channel has 343,000 subscribers. She is followed by political
commentator Rébert Puzsér's YouTube channel with 263,000 subscribers. All the above take a
highly critical stance toward the government.

While the influencers of the state media system are mainly funded by public money, the
influencers of the market media system rely on commercial advertising. The messages of the
former reach the public mainly owing to paid ads, while those of the latter spread organically and
virally.

Funding

The roots of the favouritist distribution of state advertising — i.e. advertising allocated by various
state and government agencies, including ministries, municipalities, public enterprises and cultural
institutions with the intention of boosting positive coverage of the government’s policies and
silencing negative reporting — go back to before the Orban Government took office in 2010. Yet the
amount of state advertising spending grew considerably throughout the 2010s, protecting pro-
government outlets from the challenges of market competition (Batorfy & Urban, 2019). By the late
2010s, many outlets associated with the incumbent parties earned 75-80 per cent of their total
advertising revenues from state sources, albeit about one fourth of the total state advertising
budget was allocated to independent outlets (Batorfy, 2019). In 2021 for example, the latest year
with available data, the single most important advertiser in Hungary was the Prime Minister’s
Office (76 million Euros), followed by the state-owned gambling-service provider Szerencsejaték
Plc. (24 million euros) and the Hungarian Tourism Agency (21 million euros) (Cannual Report,
2022).

Thus, state advertising has been instrumentalised as a ‘carrot and stick’ policy means to reward
loyal outlets and to punish critical ones — particularly as the financial and economic crisis and the
advent of social media platforms in the late 2000s reduced the amount of advertising revenues
available for traditional news organisations.

Regulation

In December 2024, Hungarian parliament adopted Act LXXVIII on the Suppression of Online
Aggression that came into force on January 1, 2025, under which it is a criminal offense to
publicise social media content that incites violent acts. Based on this law, at least one individual
has been arrested by the police for a comment posted under a video shared by the Prime Minister,
suggesting that “8 millimetres [i.e. an 8-millimetre bullet] would take care of him [i.e. the Prime
Minister] like it did in Romania back in the day [i.e. when dictator Ceausescu was executed in

Hungary — EurOMo Country Report 2025 4
Euromedia Ownership Monitor, 2025



EUROMEDIA

| || OWNERSHIP Co-funded by [[EE
I MONITOR the European Union [N

The Euromedia Research Group

December 1989].” The police searched her flat and copied the data stored on her computer. After
the interrogation, she was released from custody and now awaits her trial (Police, 2025).

In the spring of 2025, a new bill was introduced to parliament (Bill T/1192 on the Transparency of
Public Life). Once passed, the law would empower Hungary’s Office for the Protection of
Sovereignty to list all organisations that have received funding from abroad (including from the
European Union) and that have the ability to influence public opinion, in the event they “threaten”
national sovereignty. Activities imposing a threat would include the negative portrayal of Hungary’s
democratic system, the unity of the nation, the primacy of marriage, the family and the biological
sexes, as well as the Christian culture of the country, among other things. Once listed, those
organisations may no longer receive any funding from another country and would lose their right to
collect the one percent of the personal income tax available for non-governmental organisations,
without a right to appeal. If they do accept foreign funding, the tax authority may oblige them to
pay twenty-five times the amount of the unauthorised payment (Atlatszo, 2025). If passed, the law
would severely undermine the funding of independent outlets that in part rely on grants allocated
by foreign organisations promoting independent journalism. Owing to criticisms both inside and
outside Hungary, however, the parliamentary debate of the bill was delayed; whether it will be re-
introduced later is not known yet.

Ownership transparency

Data on news media ownership in Hungary is easy to find. In addition to the academic literature
that follows closely and regularly the changes in ownership, official data bases, including the
National Register of Companies (nemzeticegtar.hu) and the E-Company Register (e-
cegjegyzek.hu), offer data free-of-charge - albeit the information they provide is limited. By
contrast, the private database Opten (opten.eu.hu) offers detailed information for a moderate fee
— academic researchers, however, may obtain a one-month subscription free of charge.

Political consequences

In Hungary's deeply divided media landscape, the outlets belonging to the state and the market
media systems, including both traditional news organisations and online influencers, offer highly
different accounts of the day’s events (Kiss, 2024, Bodor et al., 2025). Owing to the emergence of
two parallel narrative universes, audiences are also divided: according to a recent study, 59
percent of the supporters of the Fidesz/Christian Democrats party alliance hold that opposition
voters are “brainwashed” and 63 percent of the supporters of the opposition believe so about the
voters of the incumbent parties. Likewise, 85 per cent of the opposition supporters are concerned
that the government-affiliated media disseminate “propaganda” rather than accurate information
and 58 percent of the Fidesz/Christian Democrats voters think that independent media are
propaganda tools (Policy Solutions, 2022).

This suggests that the co-existence of two media systems may have contributed to the toxic
polarisation of Hungarian society (cf. Patkds, 2016) — even though the political cleavages dividing
Hungarians go back to at least the 1930s and are rooted in reasons beyond the media (cf.
Merziger et al., 2020). Strong pro-government media are also a part of the “uneven political playing
field” (see Bozoki & Heged(s, 2018: p. 1177) that emerged in the 2010s and may have played a
part in the repeated electoral victories of Fidesz and the Christian Democrats throughout the
2010s and the early 2020s.

Hungary — EurOMo Country Report 2025
Euromedia Ownership Monitor, 2025



EUROMEDIA '
| || OWNERSHIP Co-funded by [[EE
I MONITOR the European Union [N

The Euromedia Research Group

Even so, independent media in Hungary still have the means to uncover abuses of power and
shape public opinion and voting behaviour. Most notably, the independent news site 444.hu
exposed that President of the Republic Katalin Novak had pardoned a convicted individual involved
in a sex-abuse cover-up in a children’s home (444.hu, 2024), leading to protests of an
unprecedented scale, the resignations of both the President and Minister of Justice Judit Varga in
February 2024, and the spectacular rise of Péter Magyar, later Chair of the Tisza Party, the main
challenger of the incumbents. In fact, Magyar, the former husband of Varga, got nationwide
recognition owing to an interview published on the independent YouTube channel Partizan in
February 2024 and seen by 2.7 million people in a country of less than ten million (Partizan, 2024).
Likewise, more than 3.3 million people have seen ‘The Dynasty,’ a video documentary shared in
early 2025 on YouTube by the small investigative site Direct36.hu, detailing how the family
members of the Prime Minister had gotten rich owing to public procurement tenders (Direkt36.hu,
2025). According to a representative survey by the independent pollster Mediéan published in June
215, Tisza had a 51 per cent share among those who said they would vote at the next elections, as
opposed to the 36 per cent share of the Fidesz/Christian Democrats partly alliance (Median, 2025),
suggesting, for the first time in fifteen years, that the incumbents may lose the legislative elections
forthcoming in the spring of 2026.

Hungary — EurOMo Country Report 2025
Euromedia Ownership Monitor, 2025



EUROMEDIA
| || OWNERSHIP Co-funded by
I MONITOR the European Union

The Euromedia Research Group

References

444 .hu (2024). Hungary's President resigns, Orban faces his biggest political scandal in years,
https://insighthungary.444.hu/2024/02/16/hungarys-president-resigns-orban-faces-his-biggest-
political-scandal-in-years

Atlatsz6 (2025). New bill gives superpowers to the Sovereignty Protection Office to silence
independent media and NGOs in Hungary, https://english.atlatszo.hu/2025/05/16/new-bill-gives-
superpowers-to-the-sovereignty-protection-office-to-silence-independent-media-and-ngos-in-

hungary/

Bajomi-Lazar, P. (2017). Particularistic and Universalistic Media Policies: Inequalities in the Media
in Hungary. Javnost/The Public, 24(2): 162-172.

Bajomi-Ld&zar, P. & Horvath, K. (2023/2025). Two Journalistic Cultures in One Country. The Case of
Hungary in the Light of Journalists’ Discourses on Fake News. Journalism Practice, 19(5): 1055-
10731, https://doi.org/10.1080/17512786.2023.2223173

Batorfy, A. (2019). Hungary: A Country on the Path Toward an Authoritarian Media System. In A.
Giannakopoulos (Ed.), Media, Freedom of Speech, and Democracy in the EU and Beyond (pp. 31—
47). The S. Daniel Abraham Center for International and Regional Studies, Tel Aviv University.

Batorfy, A. & Urban, A. (2019). State Advertising as an Instrument of Transformation of the Media
Market in Hungary. East European Politics, 36(1): 44-65,
https://doi.org/10.1080/21599165.2019.1662398

Benedek, I. (2024). Transforming the Political Public Sphere: The Media System of the Orban
regime in Hungary. PArtecipazione e COnflitto, 17(2): 469-489.

Bodor, A., Hegediis, M. & Szegedi, P. (2025). Hell or Heaven. “The Crisis in the Country Is So Severe
It Is Hard to Believe,” https://krtk.hun-ren.hu/en/2025/01/hell-or-heaven-the-crisis-in-the-country-
is-so-severe-that-its-hard-to-believe/

Bozdki, A. & Hegedlis, D. (2018). An Externally Constrained Hybrid Regime: Hungary in the
European Union. Democratization, 25(7): 1173-1189,
https://doi.org/10.1080/13510347.2018.1455664

Cannual Report (2022). Trend Radar. The Latest Advertising, Media and Consumer Behaviour in
Central and Eastern Europe, https://wecan.net/wp-
content/uploads/2024/09/CANnual_Report_2022.pdf

Direkt36.hu (2025). The Dynasty, https://www.youtube.com/watch?v=bZ4SXv9qJHM&t=170s

Horvath, K., Polyak, G. & Urban, A. (2025). Outsourced Political Campaign. Role of Pro-Government
Political Influencers in Spreading Hostile Narratives in Hungary. Media and Communication, 13, art.
10671, https://doi.org/10.17645/mac.10671

Kiss, L. (2024). A médiatorzitastél a parhuzamos valdésagokig. A kdzoktatas helyzetével
kapcsolatos diskurzus két magyarorszagi online portalon [From media bias to parallel realities.
Discourse on the state of public education on two Hungarian news sites]. Médiakutatd, 25(2): 7-
20, https://doi.org/10.55395/MK.2024.2.1

Median (2025). A Tisza annyival vezet a Fidesz el6tt, amennyivel Orbanék verték 2022-ben Marki-
Zay hatos fogatat [The Tisza Party has an advantage over Fidesz comparable to Fidesz's

Hungary — EurOMo Country Report 2025 7
Euromedia Ownership Monitor, 2025


https://insighthungary.444.hu/2024/02/16/hungarys-president-resigns-orban-faces-his-biggest-political-scandal-in-years
https://insighthungary.444.hu/2024/02/16/hungarys-president-resigns-orban-faces-his-biggest-political-scandal-in-years
https://english.atlatszo.hu/2025/05/16/new-bill-gives-superpowers-to-the-sovereignty-protection-office-to-silence-independent-media-and-ngos-in-hungary/
https://english.atlatszo.hu/2025/05/16/new-bill-gives-superpowers-to-the-sovereignty-protection-office-to-silence-independent-media-and-ngos-in-hungary/
https://english.atlatszo.hu/2025/05/16/new-bill-gives-superpowers-to-the-sovereignty-protection-office-to-silence-independent-media-and-ngos-in-hungary/
https://doi.org/10.1080/17512786.2023.2223173
https://doi.org/10.1080/21599165.2019.1662398
https://krtk.hun-ren.hu/en/2025/01/hell-or-heaven-the-crisis-in-the-country-is-so-severe-that-its-hard-to-believe/
https://krtk.hun-ren.hu/en/2025/01/hell-or-heaven-the-crisis-in-the-country-is-so-severe-that-its-hard-to-believe/
https://doi.org/10.1080/13510347.2018.1455664
https://wecan.net/wp-content/uploads/2024/09/CANnual_Report_2022.pdf
https://wecan.net/wp-content/uploads/2024/09/CANnual_Report_2022.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=bZ4SXv9qJHM&t=170s
https://doi.org/10.17645/mac.10671
https://doi.org/10.55395/MK.2024.2.1

EUROMEDIA

| || OWNERSHIP Co-funded by [[EE
I MONITOR the European Union [N

The Euromedia Research Group

advantage over the united opposition in 2022], https://median.hu/2025/06/19/a-tisza-annyival-
vezet-a-fidesz-elott-amennyivel-orbanek-vertek-2022-ben-marki-zay-hatos-fogatat/

Média1 (2025). Felvasarolja a kormanykozeli Index tulajdonosa a Blikk kiadojat, a Ringier Hungary-
t — tucatnyi Gjabb lap keriil a NER-hez [The owner of Index.hu, a pro-government outlet buys Ringier
Hungary - a dozen newspapers will be appropriated by the System of National Co-operation],
https://medial.hu/2025/10/31/felvasarolja-a-kormanykozeli-index-tulajdonosa-a-blikk-kiadojat-a-
ringier-hungary-t/

Merziger, P., Balbi, G., Barrera, C. & Sipos, B. (2020). Crises, Rise of Fascism and the Establishment
of Authoritarian Media Systems. In K. Arnold, P. Preston & S. Kinnebrock (Eds.), The Handbook

of European Communication History (pp. 135—152). Wiley Blackwell,
https://doi.org/10.1002/9781119161783.ch?7

NMHH (2024). A nyomtatott sajtotermékek terjesztése, olvasottsdga és online megjelenése 2024-
ben [Circulation, readership and online reach of dailies in 2023],
https://nmhh.hu/cikk/248512/A_nyomtatott_sajtotermekek_terjesztese_olvasottsaga_es_online
megjelenese_2023ban#Napilapok_weboldalainak_1%C3%A1togatotts%C3%A1ga_(%C3%A1tlagos
napi_Real_users)

NMHH (2025). Az online médiatér kozénsége [Audiences of the online media sphere],
https://nmhh.hu/cikk/250673/Az_online_mediater_kozonsege_2025_januar#Hazai_weboldalak_(k
b._700_vizsg%C3%A1lt_weblap)

Partizan (2024). Megszdlal varga Judit exférje, Magyar Péter [Péter Magyar, former husband of
Minister of Justice Judit Varga, speaks out], https://www.youtube.com/watch?v=8cJulnczg2E

Patkéds, V. (2016). Measuring Country-Level Partisanship with ESS Data — a New Approach, https://
www.europeansocialsurvey.org/docs/about/conference/PATKOS_Measuring-country-
levelpartisanship.pdf

Police (2025). Kommentben fenyegette a miniszterelnokot, par éran beliil elfogtak [She threatened
the Prime Minister in a comment, a few hours later she was captured],
https://www.police.hu/hu/hirek-es-informaciok/legfrissebb-hireink/bunugyek/kommentben-
fenyegette-a-miniszterelnokot-par-oran

Policy Solutions (2022). Széttart6 vildgok. Polarizacié a magyar tdrsadalomban a 2022-es
valasztasok utan [Worlds apart. Polarisation in Hungarian society after the 2022 elections],
https://policysolutions.hu/userfiles/Policy_Solutions_Szettarto_vilagok_Polarizacio_Magyarorszag

on.pdf

Political Capital, Mérték Media Monitor & Lakmusz (2024). Fidesz & Co. flooded social media with
anti-Western hostile disinformation in Hungary's election campaign, reaching EU spending records,
https://politicalcapital.hu/pc-admin/source/documents/Uncovering_analyzing_debunking_and
researching_sponsored_disinfo_project_summary_2024.pdf

Polyak, G. (2022). Media in Hungary: Three Pillars of an llliberal Democracy. In E. Potoriska & C.
Beckett (Eds.), Public Service Broadcasting and Media Systems in Troubled European Democracies
(pp. 279-303). Palgrave Macmillan.

Polyak, G. & Urban. A. (2024). Hungary: One Country, Two Media Systems. In A. K. Schapals & C.
Pentzold (Eds.), Media Compass: A Companion to International Media Landscapes (pp. 70—83).
Wiley-Blackwell, DOI: 10.1002/9781394196272.ch8

Hungary — EurOMo Country Report 2025 8
Euromedia Ownership Monitor, 2025


https://median.hu/2025/06/19/a-tisza-annyival-vezet-a-fidesz-elott-amennyivel-orbanek-vertek-2022-ben-marki-zay-hatos-fogatat/
https://median.hu/2025/06/19/a-tisza-annyival-vezet-a-fidesz-elott-amennyivel-orbanek-vertek-2022-ben-marki-zay-hatos-fogatat/
https://media1.hu/2025/10/31/felvasarolja-a-kormanykozeli-index-tulajdonosa-a-blikk-kiadojat-a-ringier-hungary-t/
https://media1.hu/2025/10/31/felvasarolja-a-kormanykozeli-index-tulajdonosa-a-blikk-kiadojat-a-ringier-hungary-t/
https://doi.org/10.1002/9781119161783.ch7
https://nmhh.hu/cikk/248512/A_nyomtatott_sajtotermekek_terjesztese_olvasottsaga_es_online_megjelenese_2023ban#Napilapok_weboldalainak_l%C3%A1togatotts%C3%A1ga_(%C3%A1tlagos_napi_Real_users)
https://nmhh.hu/cikk/248512/A_nyomtatott_sajtotermekek_terjesztese_olvasottsaga_es_online_megjelenese_2023ban#Napilapok_weboldalainak_l%C3%A1togatotts%C3%A1ga_(%C3%A1tlagos_napi_Real_users)
https://nmhh.hu/cikk/248512/A_nyomtatott_sajtotermekek_terjesztese_olvasottsaga_es_online_megjelenese_2023ban#Napilapok_weboldalainak_l%C3%A1togatotts%C3%A1ga_(%C3%A1tlagos_napi_Real_users)
https://nmhh.hu/cikk/250673/Az_online_mediater_kozonsege_2025_januar#Hazai_weboldalak_(kb._700_vizsg%C3%A1lt_weblap)
https://nmhh.hu/cikk/250673/Az_online_mediater_kozonsege_2025_januar#Hazai_weboldalak_(kb._700_vizsg%C3%A1lt_weblap)
https://www.youtube.com/watch?v=8cJulnczg2E
http://www.europeansocialsurvey.org/docs/about/conference/PATKOS_Measuring-country-levelpartisanship.pdf
http://www.europeansocialsurvey.org/docs/about/conference/PATKOS_Measuring-country-levelpartisanship.pdf
https://www.police.hu/hu/hirek-es-informaciok/legfrissebb-hireink/bunugyek/kommentben-fenyegette-a-miniszterelnokot-par-oran
https://www.police.hu/hu/hirek-es-informaciok/legfrissebb-hireink/bunugyek/kommentben-fenyegette-a-miniszterelnokot-par-oran
https://policysolutions.hu/userfiles/Policy_Solutions_Szettarto_vilagok_Polarizacio_Magyarorszagon.pdf
https://policysolutions.hu/userfiles/Policy_Solutions_Szettarto_vilagok_Polarizacio_Magyarorszagon.pdf
https://politicalcapital.hu/pc‐admin/source/documents/Uncovering_analyzing_debunking_and_%20researching_sponsored_disinfo_project_summary_2024.pdf
https://politicalcapital.hu/pc‐admin/source/documents/Uncovering_analyzing_debunking_and_%20researching_sponsored_disinfo_project_summary_2024.pdf

EUROMEDIA

| Il OWNERSHIP Co-funded by [[EE
I MONITOR the European Union [N

The Euromedia Research Group

Reuters (2025). Digital News Report, https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-
report/2025

Urban, A., Polyak, G. & Szész, Zs. (2017). Hungary: Media Transformation Derailed. In P. Bajomi-
Lazar (Ed.), Media in Third-Wave Democracies. Southern and Central/Eastern Europe in Comparative
Perspective, edited by P. Bajomi-Lazar (pp. 136-163). L'Harmattan.

Hungary — EurOMo Country Report 2025
Euromedia Ownership Monitor, 2025


https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2025
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2025

	General overview
	Two media systems and two journalistic cultures in one country
	Ownership patterns and political parallelism
	Variations across market segments
	Influencers
	Funding
	Regulation
	Ownership transparency
	Political consequences
	References

